Iltaa ihmiset!

No nythän mä sen viime viikon kiroilun tajusin - sehän oli etiäinen tästä!

Tässä mun vaatimaton panostukseni tärkeän asian puolesta! Tsemppiä kaikille taistoon ❤️

image.jpg

  •  
  •  

Fuck Cancer tukee sairastuneiden väliinputoajia – ruma sana on paikallaan, kun korostetaan asennetta

Suomen syöpäsairaiden lasten ja nuorten valtakunnallinen yhdistys Sylva ry tuo Fuck Cancer -kampanjan Suomeen. Rohkea nimi oli riski, joka kannatti ottaa: kielteistä palautetta ruman sanan sanomisesta ei ole tullut.

Lippis, jossa lukee Fuck Cancer. Kuva: Yle

Syöpään sairastuu Suomessa vuosittain 600 nuorta aikuista, eli 18-35-vuotiasta henkilöä. Nuoret aikuiset syöpäsairaat ovat kuitenkin sairastajien väliinputoajia.

– Nuoret aikuiset ovat muihin ryhmiin verrattuna kohtalaisen pieni ryhmä. Syöpä mielletään yleisemmin vanhempien ihmisten sairaudeksi, sanoo yksi kampanjan alullepanijoista, Sylva ry:n neuvontahoitajana työskentelevä Anna-Elina Rahikainen. Rahikainen on myös itse sairastanut syövän nuorena aikuisena.

Hän ryhtyi työnsä ja oman kokemuksensa pohjilta miettimään, miten nuoria sairastajia voitaisiin tukea nykyistä paremmin. Syntyi ajatus tietoisuusviikosta. Viikolla 14 vietettävän tietoisuusviikon aikana on tarkoitus saada syöpään sairastuneet nuoret aikuiset suuren yleisön tietoisuuteen ja kertoa ongelmista, joita nämä nuoret kohtaavat palvelu- ja tukijärjestelmissä.

Kampanja on näkyvästi esillä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja herättelee keskustelemaan sekä jakamaan tietoa aiheesta. Jo nyt kampanja on julkaissut nuorten aikuisten omia tarinoita ja videoita.

– Haluamme, että sairastaneet nuoret voivat tarinoidensa avulla välittää omaa kokemusmaailmaansa tällä hetkellä sairastuville. Tavoitteena on myös vaikuttaa päättäjiin ja sosiaali- ja terveysalalla toimiviin alan ammattilaisiin, että he ottaisivat nuorten tarpeet paremmin huomioon, Rahikainen kertoo.

"Rohkea nimi kannatti"

Fuck Cancer -kampanjaa vietetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Tarkoituksena on, että tietoisuusviikkoa vietetään jatkossa vuosittain huhtikuussa. Nimikettä on jo aiemmin käytetty monissa yhteyksissä, joten Sylva ry yhdisti sen nyt tietoisuusviikkoon.

Ruma sana kampanjan nimessä mietitytti ensin yhdistystä, joka profiloituu myös lapsiin ja perheisiin.

– Kyllä sitä paljon pohdittiin, miten ihmiset siihen suhtautuvat. Ajattelimme kuitenkin ottaa riskin. En ole itse saanut nimestä mitään kielteistä palautetta, eli riski kannatti selvästi ottaa, Anna-Elina Rahikainen toteaa. 

"Emme halua haistatella tai mitätöidä asian vakavuutta, vaan kertoa siitä asenteesta, että syövän kanssa ja sen jälkeen voi elää normaalia arkea."

– Anna-Elina Rahikainen

 

Sen sijaan myönteistä palautetta nimestä on tullut. Kehujien mukaan siinä on sopivaa räväkkyyttä, jonka ansiosta asia tulee esille ja jää mieleen.

– Emme halua haistatella tai mitätöidä asian vakavuutta, vaan kertoa siitä asenteesta, että syövän kanssa ja sen jälkeen voi elää normaalia arkea, Rahikainen linjaa.

Tarkoituksena on rohkaista myös sairastuneiden läheisiä entistä avoimempaan asenteeseen.

– Sairastuneen lähestymistä ei pidä pelätä. Kannattaa uskaltaa kysyä, mitä sairastuneelle kuuluu. Minustakin tuntui tosi hyvältä, kun sairastaessani joku oikeasti kysyi, miten jaksan, Rahikainen kannustaa.